Jistě už jste narazili na našem trhu na kolo GT Grade. Jednak možná díky tomu, že na internetu najdete poměrně značné množství testů, recenzí i nabídek, ale také proto, že model 2020 v podstatě vyjel do světa už na konci minulé sezóny 2019, takže hlásné trouby internetu mohly vítat nový Grade dostatečně razantně a v předstihu. Strategie firmy jistě povedená. Neméně povedené je to, co se tradiční US značce povedlo po technologické stránce. Rám svými parametry patří mezi nadčasové a přidal několik opravdu zajímavých prvků. Jediné kde lze hledat slabinu tohoto „předskočení“ rivalů na trhu je to, že během zimy 2019/20 se na trhu odehrála poměrně značná gravel revoluce co se týče řazení, kdy Shimano přišlo s novou grupou GRX, takže z dnešního pohledu se může zdát osazení GT jako „loňské“.

GT Grade Gravel Test


Nové technologie

Triple Triangle je poznávací znamení kol GT od nepaměti. Má své uctívače, ale i hatery. Nicméně od teď by i ti druzí mohli zpozornět a podívat se na tento detail z blízka. Tentokrát se sedlové vzpěry „Floating Seatstays“ poprvé úplně vyhnou sedlové trubce a končí až na horní rámovce. Pokud se podíváme na kola jako je Cannondale Topstone, BMC Unrestricted nebo i Trek Checkpoint, tak na všech najdeme snahu nějakým způsobem zajistit to, aby zadní sedlové vzpěry umožnily řetězovým vzpěrám více se prohýbat ve svislém směru, ale také zároveň zmírnit kopání zadní stavby rovnou do sedlové trubky a tím přímo do jezdcova pozadí. Na rozdíl od výše zmíněných se toto GT povedlo bez jakéhokoli vloženého prvku (elastomeru, čepu), což je opravdu unikátní. Díky této kompaktnosti tu nehrozí žádné mazání nebo čištění navíc….Karbonové vzpěry jsou tenoučké trubičky vyplněné skelnými vlákny, které dodají potřebné vlastnosti a celkovou odolnost. 

GT Grade vzpěry floating stays

Flip chip, aneb pohraj si s geometrii. Flip chip je něco podobného jako používá na svých vidlicích značka Rondo. U Ronda se částečně mění délka front-center, ale ovlivní se i délka vidlice u GT Grade jde hlavně o front-center vzdálenost tedy i délku kola. Zjednodušeně své kolo můžete prodloužit. Kratší kolo je obratnější a delší zase stabilnější a lépe drží stopu. GT tak Grade může nabízet divočákům, kteří jak postřelení kličkují lesem, tak i vytrvalcům, kteří se osadí bagáží a jedou si užít delší bikepacking. Gravel je přeci univerzál a tady to platí dvojnásob.

GT Grade flip chip fork vidlice


Geometrie a průchodnost

Oproti předchozím verzím je tu i další bonus. Rámem prolezou s rezervou i pláště 700x42, takže není problém rychlé třicetsedmičky Riddler, které jsou v základu, nahradit něčím pohodlnějším. V úvodu jsem psal, že rám je nadčasový. Poslední trend hovoří jasně, rám protáhnout o pár centimetrů a spolu s ním použít kratší představec. Tím jezdec získá větší jistotu a kontrolu řízení v terénu, kolo je stabilnější ve větších rychlostech, ale taky tu je větší prostor mezi špičkou boty a zatáčejícím předním kolem „overlap“ což otravuje mnohé nejen ploutvonohé bikery. Tady to nehrozí ani s osou blíže jezdci.

Už jsme si napsali, že Grade je univerzál, ale ještě jsme nezmínili, že na rámu je celkem 15 závitů určených na bagáž nebo košíky na vodu. I když třeba teď nemáte v úmyslu věnovat se bikepackingu, neznamená to, že závity v budoucnu nevyužijete, prostě se můžou někdy hodit a nijak Vás nebrzdí. Na horní trubce dva, obě nohy vidlice po třech, dolní rámová trubka tři závity a sedlová trubka další dva. Jsou tu i závity na blatníky a další, které pouze drží vnější vedení brzdových a řadících hadic a bowdenů. To je tedy jedna z věcí, která řadu uživatelů mírně překvapí, na druhou stranu potěší servisáka.

GT Grade no overlap


Osazení

Jak jsem již uváděl na začátku, kola vyjela na svět už loni během sezóny, takže z dnešního gravel pohledu se zdá, že by jednotlivá kola šla osadit aktuálně trochu jinak. Nicméně když se na to podíváme z nadhledu, srovnáme kola s konkurencí na trhu, tak se dostaneme na skvělý poměr cena/výkon. Celé kolo se super funkčním rámem z high modulus carbon plného vychytávek s osazením Tiagra se dá pořídit v provedení Elite už od 51999,- Kč, což je na kultovní značku opravdu pecka. Tenhle rám sice nemá na vidlici Flip-chip, ale jinak dostanete plnohodnotné kolo, které lze třeba časem tunit, například kompatibilní přehazkou GRX FD-RX400 se zámkem pružiny. Za tyhle peníze dostanete jinde třeba jen rám. To samé lze říct o nejvyšším modelu Pro s elektronickou sadou Ultegra Di2 za 99999,- Kč. Mezi těmito verzemi je kolo osazené klasickým Shimanem 105 a to vyjde na 64999,- Kč.

GT Grade Crankset


Zkušenosti z jízdy na Grade Carbon Pro

K vlastnímu testu jsem si pro svou postavu 182cm vybral kolo velikosti 55 (M), což je optimální. Kolo je dlouhé, takže jsem na něm mohl nechat i kratší představec 90mm. Jelikož mě zajímala především funkčnost rámu, tak jsem si pro lepší srovnání vzal vlastní kola s nasazenými bezdušáky, která znám nejlépe. 

Na kole jsem měl v plánu jet svůj známý okruh s mixem silnic a šotoliny. Nicméně hned po prvních 15km mě silně žehlící zadní stavba kola svedla z trasy a neodpustil jsem si projet i něco víc XC, protože už během pár prvních km jsem poznal, že tohle kolo se do terénu hodí. Jízda rozbitými úseky na Gradu je fakt zábava. Floating seatstays pracují opravdu perfektně. Na tesťáku jsem nechal flipchip s přední osou blíže jezdci, takže kolo bylo velmi příjemně ovladatelné a spolu s kratším představcem se řídí opravdu přesně. Na silnici je znát, že nejde o ryze silniční mašinu, ale musím říct, že se mi nezdálo, že mě rám svou pohodlností nějak brzdí v jízdě kupředu. Grade Pro je osazený sadou Ultegra Di2 2x11 s RX přehazkou. Musím říct, že řazení mi ze začátku dávalo poměrně zabrat. Jednak už nejsem úplně zvyklý na dvojtác a za druhé větší spodní páčka řadí dolů na těžší a menší horní nahoru na lehčí převody? No asi už jsem moc starej :) nicméně u elektroniky je ta výhoda, že všechno se dá upravit podle libosti. Řazení jelo přesně pokud jsem se zrovna nespletl :) Jediné co se mi zdá trošku nevýhoda pro gravel, jsou poměrně malé řadící páčky hned pod sebou a pokud valíte kamenama dolů, tak se mi několikrát stalo, že při poskakování předního kola přes kameny jsem omylem na pákách přeřadil obráceně. Grade má na klikách převodníky 46 a 30 zubů a na kazetě 11-34 zubů což je na gravel velký rozsah, s kterým se dá vyjet opravdu hodně.

Musím říct, že Grade předčil mé očekávání. Rám se opravdu povedl a pro ty co preferují větší pohodu a zároveň zábavu v terénu je tohle trefa do černého. Osobně bych si dokázal představit Grade sériově připravený s jednoplackou, což by krásně doplnilo skvělé jízdní vlastnosti rámu v terénu a udělal by z něj ještě většího dravce.