V našem skladu již přistálo několik gravelů od španělské Orbey, které jsme zjištně předobjednali už po prvním kratším svezení na konci léta. Jako v drtivé většině případů zařadíme do obchodu jen to co si sami vyzkoušíme, nebo to co ověřili naši známí a kámoši. Terra M30-D 1X dorazila jednak v klasických veselých barvách "papoušek", ale i ve více konzervativní a elegantní dvojkombinaci antracit lesk-černá mat. Orbea má tu výhodu, že pokud si nevyberete ani ze třech továrních lakování daného modelu, tak si navolíte vlastní v MyO konfigurátoru a kolo přijde do Vašeho gravelshopu přímo ze Španělska.

Orbea Terra 2020 test

Hned jak volal Lukáš, že dorazila testovačka velikosti M (měřím 182cm), tak jsem neváhal a kolo stáhl načas k nám. Neumím nabízet zajíce v pytli, takže hned ven a malinko se podělit o dojmy. 

Už při prvním pohledu na kolo a rám Terra je patrné, že Orbea je ryzí rychlík, který sází na jednoduché a promyšlené tvary, kvalitní materiály a ověřené koncepty. Nevidno tu nějaké spekulace s přídavným odpružením nebo speciální geometrií. Kolo hned po prvním šlápnutí do pedálu jede jak z praku a tlačí tě dopředu. Na klasických trasách, které jezdím jsem to fakt hnal. Tu samou reakci od rámu jsem cítil i ve stoupáních, kde jsem i díky lehčím převodům 40x11-42 vyjel hravě krpály kde mám občas problémy.

V těžších kopcích a technice je malinko cítit, že jde o levnější verzi osazení M30ky a kolo by sneslo k dokonalosti malinko živější/lehčí kola. Samozřejmě je dobré zvážit nasazení tubeless a pohrát si i s plášti a volit podle aktuálních podmínek. Na kole jsou Vittoria Terreno Dry, které jsou super na léto, ale na podzim a zimu už by to sneslo něco s většími knobíky. Geometrie je dostatečně dlouhá a kolo krásně drží stopu, ale zároveň mi přijde dostatečně živé a bike se v technice dobře ovládá. Řidítka jsou v základu lehce vyhnutá ve spodním oblouku a celkově užší 42cm, což mi opět dokresluje spíše rychlostně zaměřenou mašinu. To je možná další věc kde případně své kolo rozmazlit a potunit, měl jsem v rukou už více zajímavějších beranů, jak z hliníku, tak karbonu.

Brzdové páky a třmeny Shimano GRX ST-RX600+BR-RX400 brzdí skvěle.

I v této levnější variantě potěší karbonová sedlovka OC2 vlastní Orbea výroby, sedlo je zde Selle Italia X3, které mi nikterak nebránilo ve výkonu i v delším nájezdu. Na co jsem se hodně těšil je osazení Shimano GRX 1x11. Řazení funguje tak jak jsem od Japonců opět čekal, přesné a citlivé. Páky jsou v místě opření dlaně malinko širší než hydraulický Sram, brzdící páčky mají vychytaný plochý tvar a skvěle se mačkají i z horního úchopu. Účinnost brzd je za mě parádní a hned jsem si na celou sadu zvykl.

Přehazovačka Shimano RD-RX812 GS se zámkem napínání řetězu.

Co už mě těší méně je to, že GRX kliky jsou širší než klasické silniční, mají vetší Q-faktor i řetězovou linku. Q-faktor se rozšířil ze 146mm na 151mm. Věřím tomu, že drtivá většina lidí toto nikterak nepocítí, ale konzervativním a kolenářům se to líbit asi úplně nemusí. Rozšíření je poměrně logické a je na snadě, Shimano tak výrazně pomůže práci rámařům tak, aby se do gravel rámu vešly co nejširší pláště a zároveň i velké silniční převodníky. 

Verze Terra M30 1X má v základu převodník se 40 zuby.

Spousta místa mezi rámem a převodníky na klikách GRX a prostupnost pláště 40-622.

Ve velikosti M nehrozí nějaký kontakt špičkou tretry s předním kolem, což není vždy pravidlem. (Tretra vel. 46)

Kolo dorazí z Orbey s neřezaným sloupkem a lze tak dobře doladit výšku představce.

Gravel Terra je svým charakterem spíše pro rychlíky a ty co neradi přichází o drahocenné vteřinky spíše než-li pro pohodlné bikepackery. Kolo je svižné na silnici, polních a lesních cestách, ale ocení ho i závoďáci cyklokrosaři, kteří nechtějí být v civilu limitováni pravidly CX. Terra M je dostupná ve třech verzích osazení, ale i tato kola lze v konfigurátoru ještě dál ladit podle potřeb objednávky. Nezbytný údaj o váze, kolo váží v této nejlevnější karbonové verzi 9,83kg.