Štěpán je cyklista tělem i duší. Již mnohokrát se zůčastnil našich GRP vyjížděk, kde se vždy rád podělí o své zážitky a zkušenosti z jeho bikepacking akcí. Tentokrát se mu povedl opravdu husarský kousek na Švýcarském závodě NAVAD 1000, tak jsme mu ohledné této akce položili pár otázek.

Čau Štěpáne, nedávno jsi absolvoval super obtížný bikepacking závod NAVAD1000, který je dlouhý přes 1000km s extrémním převýšením 31000m. Předně gratulujeme k dokončení a především k celkovému vítězství a také překonání traťového rekordu, který má neuvěřitelnou hodnotu 4 dny 4 hodiny 51minut!

​Za tímto odstavečkem nebyl žádný otazník, přesto mám chuť na to reagovat. Ze všech stran slýchám gratulace a já stále říkám, že nejezdím závody pro gratulace. No, potom jsem si ale uvědomil, že přijmutím gratulace, vlastně lidem částečně děkuji za podporu a to především mentální, kterou mě během závodů popoháněli kupředu. Takže s pokorou děkuji. Během závodu mi přišlo přes 300 SMS. Bohužel, pro mě v tu chvíli bylo nereálné je všechny přečíst, natož na ně odpovídat. ​

Stepan_stransky_navad1000

Mohl by jsi krátce shrnout proč sis vybral zrovna tento závod? Můžeš krátce popsat vývoj? Měl jsi nějaké zdravotní problémy? Viděli jsme dlouhé přetahování ve vedení závodu s Lael Wilcox. Jel jsi podle sebe a na ostatní nekoukáš, nebo tě její neuvěřitelný výkon poháněl dál a rychleji do cíle? 

To je hodně otázek najednou, pokusím se být stručný. Málokoho dnes baví číst dlouhé texty. Navad jsem si vybral proto, že má extrémně prudké výjezdy a sjezdy, vede přes Alpy, defakto srdcem Alp, čistou krajinou - Švýcarskem.

Závod probíhal opravdu rychle, každou minutku jsem se snažil ušetřit. Někomu příjde, že při nonstop závodu bez podpory, je 10 minut sem či tam úplné nic, ale není tomu tak. Jedu třeba 2 hodiny s tím, že si potřebuji odskočit nebo si svléknout bundu. Tyhle věci se snažím udělat, až najednou s 10 dalšími úkony, abych extrémě šetřil čas a chvíle, kdy se kolo netočí. Určitě mě překvapil můj zdravotní stav, do poloviny závodu jsem se trápil velké svalové bolesti, plíce jely jen na 70%. Byl jsem zahleněnej, udejchanej a výkonnost byla malá. Po dvou dnech se to trochu rozjelo, nicméně to se zase už začalo ozývat opotřebení těla: achilovky, kolena, dlaně, krční páteř, atd... Ale to je klasika, jedno z mnoha základních pravidel dobrého bikepackera je udržovat svoji fyzickou schránku v dobré kondici v kontextu daných možností. S Lael jsem si to moc užil, je veselá, neskutečnej dříč, kopce jí seděly, je dost lehká. Dovoluji si tvrdit, že je asi jedna z nejlepších bikepackerek na světě. Stačí se podívat jak jezdí nebo na to, co má za sebou. Přes to všechno, kdy frustruje mnoho chlapů svým výkonem, si zachovává svoji "ženskost". Což je určitě další energetický výdej, který musí "investovat" ve prospěch svoji identity. Nám pinďourského pohlaví je totiž jedno, že páchneme po pár dnech na kole jako bezdomovci a jsme zarostlý jako "Človíček" postavička z úžasného českého večerníčku - režie Josef Lamka. Vzhledem k předraženému Švýcarsku jsem neměl datový tarif, nemohl jsem tedy sledovat pozice ostatních závodníků, nicméně formou SMS mě sem tam má přítelkyně, osobní masérka, foodmučitelka, zdráví-dohlížečka Katka Šponarová informovala o pozicích ostatních. Do cíle mě určitě hnalo MNOHO lidí, kteří mi fandili: od kamarádů, známých, příbuzných, až po, pro mě neznámé lidi, které jsem třeba potkal na trati. Čekali na mě na trati, aby mě popohnali a dodali dobrou náladu. Určitě mě do cíle hnala vidina pořádného spánku, jídla, shledání se s již výše zmiňovanou Katkou a samozřejmě cílový bod, socha Freddie Mercury.

Trackleaders výsledky.

Jaké jsi zvolil technické vybavení a z jakého důvodu? Byl ten výběr správný nebo bys něco vyměnil? 

​Setup jsem zvolil špičkově, přesně to, co jsem potřeboval. Jen ledvinka vpředu mezi hrazdičkou, byla dost těžká a kolo trochu převážené na předek (tak o 0,5-1 kg bych řekl)​. Rád jezdím na "rought" bajkách (celopevné horské kolo, bez jakéhokoli odpružení) i takové závody, kde většina volí celoodpružené horáky.

Mohl bys nám doplňit setup?

  • Rám: ​MERIT PROFESSOR​ - carbon
  • Vidlice: ​PELLS - carbon​
  • Řidítka: PELLS - carbon​ ​
  • Gripy: Silniční omotávky, přemotané přes gripy od ESI​
  • Řazení: ​gripshift sram X10 / GX / X9​ (na tento typ závodů volím gripshift oproti páčkám, kvůli eliminaci křečí do prstů od neustálého řazení)
  • Ráfky: ​ZIPP 202​
  • Pláště: WTB - jak jinak :)​ - Resolute 700x42mm
  • Náby: ​ZIPP​
  • Sedlo: ​SELLE ITALIA - Super flow​
  • Brašny: Topeak mini podlouhlá rámovka 4,5litru, ​ledvinka mezi přední hrazdičkou​
  • Spacák: MINIMUS - SIR JOSEPH (váží asi 300-400 gramů)
  • Oblečení: krátká kombinéza Wolfman (máme vlastní oblečení) s endurance vložkou​, kompresní podkolenky, vodotěsné ponožky, slipy na spaní, mikropláštěnka, nepromokavé kalhoty, návlečky na ruce, návlečky na nohy, kukla, silničářská čepička s kšiltem, dlouhý dres. Jsem testér, grafik, a fotograf pro R2 - českého výrobce cyklodoplňků, takže dlouhoprsté rukavice bez vycpávek R2 - SLIDER, helma R2 - AERO a brýle R2 - VIVID - PHOTOCHROMATIC (v noci automaticky plně průhledné, ve dne na slunci zatmavené podle intenzity osvětlení)

stepan_stransky_bikepacking

Co bys doporučil lidem, kteří se rozhodnou v příštích letech zůčastnit NAVAD1000? 

Tohle je, ale opravdu ošemetná otázka. Mám už nějakou sebereflexi. Kdykoli se mě někdo ptá, co by si měl vzít za setup nebo na jakékoli rady, tak se ho ptám: “chceš to jet jako turista, nebo tě láká neuvěřitelná atmosféra rychlosti, utrpení a soutěživosti v duchu fair play?” V případě druhé varianty, pokládám otázku: “máš na to fyzicky, technicky, mentálně a duševně?” Každopádně NAVAD1000 není pro nováčky a hobíky, těm doporučuji jet třeba Italy Divide, krásnej závod! Díky velikému převýšení, je závod vhodný pro alespoň středně vytrénované bikepackery a to jak po mentální, tak fyzické stránce. Když si představím, že by v NAVADu bylo ošklivé počasí, tak by tato akce byla nejen fyzicky, ale především mentálně hodně náročná. No takže to naše nezdravé škatulkování, NAVAD:

  • není technicky náročný závod v kontextu délky
  • n​ení vhodné ho jet na těžkých převodech! (já měl nejlehčí převod 24x42 a byl jsem za něj sakra rád a někde nestačil)
  • není vhodné mít těžký setup (výjezdy pak brzdí) 
  • je mnoho možností civilizace v nížinách k nákupu
  • ​hodně možností samonákupu na farmách, často i výše v horách
  • všude pitná dobrá voda (ale není pitná, jako pitná - na pastvinách se zkrátka nějaká voda vždy najde)
  • nepromokavé i teplé věci
  • aklimatizace v Rakousku něco pod 2000 nmm. Doporučuji min 2 dny
  • kontakt na organizátora Willi Felix - je opravdu extrémně ochotný
  • je to hodně drahá země
  • doporučuji místní potraviny z farem, ovoce, sýry, mléko, je to hodně nutričně výživné

stransky_bikepacking_merit_bikes

Jaký je tvůj další program? Pojedeš do konce roku ještě nějaký bikepacking? 

Asi 3 závody jsem tento rok zrušil z rozličných důvodů. Poslední, který jsem plánoval byl první ročník bikepackingového závodu v Polsku s názvem WISLA1200. Bohužel jsem si zablokoval záda 2 dny před startem a nemohl jsem se pořádně nadechnout, natož jet závod. Teď se chci věnovat jiným věcem, takže jestli pojedu nějaký bikepacking tento rok? Nevím. Ono toho moc dostupného v Evropě na podzim není...  ​

Jestli chceš ještě cokoli dodat nebo zpropagovat, tak to sem dopiš ;)

o tak jóóó, Vlastně nevzešla otázka, proč tohle všechno dělám?! Jeden z důvodů je, že propojuji svět cyklistiky se světem estetiky. Jízda na kole, prožitek při závodech mi dodává spoustu inspirace, kterou potom vkládám do mých dalších projektu. Budu moc rád když se na ně juknete :
wolf-man.cz - projekt který má za úkol dělat osvětu o bikepackingu.
pexoesa.cz - kulatá pexesa v designové krabičce od českých výtvarníků, můžeš si třeba koupit bikerské pexeso, které jsem ilustroval, když do poznámky napíšeš, že ho chceš podepsat, tak ti ho pošlu podepsané na krabičce...
flukeatelier.cz - to je moje hlavní činnost. Profesí jsem fotograf, grafik, ilustrátor. Na webu uvidíš pěkné realizace, pokud máš firmu nebo jsi živnostník a potřebuješ moje služby, neváhej mi cinknout, můžeme si dát vyjižďku na bajku, nebo kafčo u mě na Barrandově v aťasu.
prvnípomocpsa.cz - je to nový projekt, který především manageruje moje přítelkyně Kateřina Šponarová. Školíme majitelé psů jak poskytnout první pomoc čtyřnohým parťákům. V ČR je mnoho majitelů psů, a mnoho život ohrožijících situací pro psy. Proto poskytujeme profesionální semináře zakončené certifikátem.
fotografiesvatby.cz - je jeden z dalších mojich projektů, kde nabízíme foto a grafické služby v kontextu svateb

Díky!

Foto: Rue Kaladyte